Among the Waves...

22 december 2014 - Krong Siem Reap, Cambodja

Zomaar uit het niets valt hij me aan. Ik krijg een tik in mijn gezicht. Hij neemt afstand, maar draait zich om en komt weer met een noodgang mijn kant op en weet mijn gezicht nog een keer te raken. Dan mijn arm, oor en schouder. Blijkbaar wordt mijn aanwezigheid niet op prijs gesteld en dat wordt even flink duidelijk gemaakt. Gelukkig is mijn aanvaller slechts 5 centimeter lang en wordt mijn gezicht beschermd door mijn duikmasker. Bovendien kan Nemo, de clownsvis, mij niet echt hard raken, al vind ik hem wel heel dapper in het verdedigen van zijn territorium. Het zicht onderwater is wat troebel, maar voor mijn eerste duik, na de Vinkseveense plassen in Oktober vorig jaar toen het 12 graden was, is het heel wat beter en vooral warmer. Het koraal zit vol met zee egels en ik probeer zo dicht mogelijk eroverheen te zwemmen, maar ook weer niet er doorheen, want dat zal vast prikken. De truc is om jezelf zo uit te balanceren dat je op 1 diepte blijft, maar door te ademen, wat op zich wel handig is om te blijven doen, ga je door de lucht in je longen omhoog en omlaag. Bovendien is het koraal niet vlak, heb je door je masker een soort tunnelvisie en moet je regelmatig je oren ploppen, omdat de druk anders is. Duiken vereist serieus nog wat skills en is geen kwestie van een flesje zuurstof op je rug en van een boot afspringen, wat ik zelf eigenlijk altijd dacht. Toch gaat het vrij snel vanzelf en zwem ik lekker mee met de scholen vissen en wandel ik achter een reuzeslak aan.
Het zand is witter dan ik ooit heb gezien en mijn bruine teentjes kunnen maar niet stoppen met jubbelen als ze erdoorheen woelen. Het is hier een waar paradijs, al kan ik mezelf niet zo goed aarden. De sfeer is relaxed en mensen genieten van het leven en elkaar. Na 2 maanden reizen kan ik nog niet de rust vinden om in deze sfeer mee te gaan, ik moet nog te veel doen en zien, ik heb nog geen rust in mijn kont, wat ik zelf overigens prima vind. Een wandeling langs het strand in het donker is prachtig met de sterren hemel boven mij, maar voelt tegelijkertijd ook eenzaam. Een bounty eiland is niet echt een plek om alleen te zijn en ik voel niet de behoefte om aansluiting te vinden met de mensen die hier duidelijk met elkaar zijn of die hier al even zijn vast geroest. Ik besluit niet teveel te verzanden in deze gedachten en bedenk me dat een wijze man ( ja broer, dit gaat over jou ;-) mij vertelde dat er altijd momenten binnen je reis zijn waarin je je gewoon wat minder voelt. Al valt het lastig aan iemand uit te leggen dat dit onder de palmbomen op een prachtig eiland is. Mijn lichaam heeft wat tijd nodig om de nieuwe Cambodjaanse bacteriën te overmeesteren en ik lig wakker in mijn bamboehutje. Er zijn slechtere plekken waar je kunt zijn als je niet kunt slapen en om 05.30 uur zit ik op het strand. De zonsopkomst is magisch en de warmte en prachtige kleuren geven mij nieuwe energie. Ook de onderwaterwereld verwend mij vandaag met een 2e dag duiken. Het voelt vrij te kunnen ademen onder water tussen de vissen en het kleurrijke koraal.

Een nieuwe aanval, nu van kinderen met bandjes, manicures, zonnebrillen verkopers en mensen zonder benen. Het vaste land, sihounakville, is een bedelaarsoord, verpest door (sex)toerisme en overvolle stranden met veel te bruine respectloze Westerlingen. Zeuren over een blaadje sla tussen het broodje, aardappels in plaats van friet, geïrriteerd reageren als de Cambodjaan niet gelijk het bekakte Engels verstaat en half naakt over straat lopen wat in Cambodja echt `not done` is. Ik krijg een plaatsvervangend schaamtegevoel en ik begrijp heel goed waarom de Cambodianen hier een tikkie minder vriendelijk zijn. Gelukkig wacht de natuur in Koh Kong op mij en ik vertrek vroeg in de ochtend.

De bakkerij (stalletje op het strand) op Kon Rong, waar ik ook heb gedoken heeft mij al verleid met een pak eierkoeken, maar nu valt mijn oog op een koekje met chocolade. Ja, doet u mij die maar mevrouw. Dat is dan 6 dollar, zegt ze. 6 dollar? Voor 1 koek? Nogal expensive hà? `Is happy cooky miss`. Ik wordt altijd happy van cookies, maar niet tegen elke prijs natuurlijk. Maar Happy Cookie, zijn die chocolaatjes dan paddenstoelen ofzo? No, no, marihuana inside. Oooohwwww, oke nou laat maar zitten dan, ik moet zo nog duiken.

De gids springt weg, vliegt van de grond en slaat met zijn arm. Hij schrok van een spin. Een hele grote, dikke, lange spin met een glimmend oog in het midden. Ieks! Die zitten hier ook in de prachtige route door de jungle langs stroompjes en dichtbegroeid woud. De wandeling gaat naar een waterval waar we zwemmen en zonnen. Het voelt heerlijk zo midden in de natuur. We lunchen een groentepot, gemaakt op een eigen gestookt vuurtje en onder het geruis van de waterval en zoemende insecten eten we dit in het zonnetje op. De very very slowboat brengt ons weer terug naar het vaste land, waar ik achterop een scootertje door de mangrove bossen en langs de kustlijn rij. De jongen van het hostel bood mij deze tour aan, voor niks, maar ik geef hem 5 dollar voor de moeite en vanwege het zielige verhaal dat hij het geld dat hij verdient aan zijn moeder geeft. Waar of niet, ik heb een goed gevoel gekocht en een voordelig tourtje.

Jessie ontmoet ik opnieuw en dat staat weer garant voor lachen, op ontdekking, gezellige avondjes, samen wakker worden en ondernemen. We gaan met The Golden Vip Transport nachtbus richting Siem Reap. De trip is grijs, donker en stoffig en het enige golden zijn de tanden van de chauffeur. We lachen om ons mini 2 persoonsbedje, wat heel knus is en best goed slaapt, ondanks de enorme hobbels en kuilen waar de bus doorheen dendert.
Het beroemde Ankor Wat staat op het programma, om 5.00 uur, vóór de zonsopkomst. Dit lijkt idioot, maar met ons zijn er nog wel 1000 idioten die met slaperige ogen aan het water tegenover de enorme tempel staan. De zon komt helaas achter de wolken op, maar om 10 uur hebben we al 25 kilometer gefietst en 3 tempels ( + voor en achtertuin van een paar kilometer) bewandeld. De ruines en gebieden er omheen zijn immens groot en het is moeilijk voor te stellen dat dit allemaal door mensen handen in elkaar is gezet. Je kunt de tempels makkelijk een week bezoeken, maar wij vinden een dag cultureel sightseeing genoeg. Het fietsen van tempel naar tempel vinden wij eigenlijk nog het leukst: tussen bossen door, langs de locals, kraampjes, huizen van golfplaten én apen! Zomaar een hele familie langs de weg. Ze zijn niet bang en je kunt ze bijna aanraken. Siem reap zelf is knus en gezellig en we genieten van 2 vrije dagen om de stad te verkennen en wat kleding en prullaria te kopen. Je betaalt hier met de US dollar of met de Riel of met allebei tegelijk en het wisselgeld krijg je ook in beide munteenheden. Bij de bank krijg je soms dollars, soms de Riel. Erg verwarrend allemaal, maar wel goed om het hoofdrekenen bij te spijkeren.
We zien kikkers die ontdaan worden van hun vel, terwijl ze nog leven en vervolgens in een bak bij hun ontvelde familieleden liggen te spartelen, heel gruwelijk en misselijkmakend. Niet verrassend dat er op veel menukaarten fried frog staat. Ik eet meestal vegetarisch, omdat ik toch al wat dierenleed heb gezien en mijn vleeslust niet zo sterk meer is. Bovendien mis ik het vlees niet in de lekker gekruide gerechten en hebben ze veel soorten groenten hier. Voor de Aziaten is dit wel eens bijzonder: no meat?! Yes no meat, yes I eat but no meat. (snappie)

Ik schiet alvast in de pre-stress voor mijn reis naar Australië. 25 december vlieg ik vanuit Cambodja naar Kuala Lumpur, dan moet ik een uur met de trein of een bus naar het centrum naar de pick off plaats om vervolgens de bus naar Singapore te nemen. Van daaruit vlieg ik dan de 27e naar Australië. Het wordt vliegen, wachten, rennen, zoeken en hopelijk aankomen, dan heb ik een iets andere maar wel een zalige kerst.
Among the waves ( Pearl Jam) in alle opzichten. Daar was ik, daar zit ik in en zal ik straks weer zijn.
-------------------------------------------------------------------
Personal message from your reporter:

Lieve allemaal. Bedankt voor het meelezen en meeleven. Het geeft mij energie en inspiratie om verder te schrijven.
Ik wil iedereen hele fijne, warme feestdagen toewensen met diegene die je lief hebt. Feestdagen zijn mooi en moeilijk, omdat niet altijd iedereen aan de tafel zit die je er wel graag zou zien. Iemand die niet meer onder ons is of iemand die ver weg is. Ik mis jullie, maar dan kijk ik naar de maan en dan weet ik dat jullie naar dezelfde maan kijken.
Geniet van elkaar en wees niet bang dat de wereld vergaat, in Australië is het al morgen ;-)

1. Koos:
    22 december 2014
    kerstgroeten uit Oudewater en geniet er van misschien zien we elkaar nog in Perth op Rick bruiloft. blijf vooral door schrijven erg leuk en spannend om te lezen.
  2. Corrie van der Heiden.:
    22 december 2014
    Iris ook een groet uit Oudewater, wij wensen je een goed reisjaar toe. Wij genieten van je verhalen en je foto's. ga er svp mee door. En dat vliegtuig haal je wel. groeten van Wil en Corrie
  3. Simone:
    22 december 2014
    Wat een leuk verslag weer en wat een lieve kerstgroet! Kreeg er een beetje water van in mijn ogen. ;-) Zou je best graag eventjes live willen zien maar daarvoor moet ik nog even geduld hebben. Denk aan jou en vind het zo gaaf om te lezen dat je zo aan het genieten bent. Je bent echt een stoer wijffie. Trots op jou! X
  4. Rick:
    Hey Iris!

Wij hadden precies hetzelfde gevoel in Sihanoukville. En eigenlijk ook in Phnom Penn. Was een beetje deprimerend. Maar de geschiedenis van Phnom Penn is well erg interessant. Touell Sleng museum is heel indrukwekkend maar wel heel macaber

Kom je eigenlijk nog naar Perth? Veel plezier!
  5. Steef:
    22 december 2014
    Lieve I, wat geniet ik van je verhalen en wat halen ze herinneringen naar boven. Hele dikke kerst zoen voor jou. Ik kijk vanavond weer even naar de maan. Liefs
  6. Ria Harreveld:
    22 december 2014
    Hoi Iris, wat een wijze woorden over die westerse toeristen. Zoiets had ik niet verwacht, of ben je aan het groeien? En dat laatste berichtje ontroerde me. Je zal er niet veel van merken, maar:fijne kerst en een geweldig 2015! X Ria.
  7. KungFuBikerChick:
    22 december 2014
    Ik heb een wereldtijd met je gehad Iris! 2500 Kilometer door de landschappen van Vietnam en Cambodja. Tussen, in, over, onder en door de golven.
    Alles komt goed, schatje. Op naar een volgend heel nieuw avontuur. Dikke shake en heel veel liefs. :-*
  8. Monique van Maanen:
    22 december 2014
    lieve Iris, wat een leuk verhaal weer! Heel veel succes met de reis naar Australie komt allemaal wel weer op zijn pootjes terecht. geniet van de kerstdagen!! Liefs mo
  9. Tilly:
    22 december 2014
    Lieve Iris dank je wel voor je mooie verhalen en lieve wensen ik wens jou ook een prachtig nieuwjaar vol met mooie avonturen Pas goed op je zelf knuffel en kusje
  10. Heiltje:
    22 december 2014
    Hoi Iris, Ik geniet steeds weer van je mooi geschreven verhalen en de mooie foto's. Ik denk dat je een goede keus gedaan hebt om deze reis te gaan maken. Blijf goed op jezelf passen en goede kerstdagen toegewenst!
  11. Anne-Marie:
    Hai Iris,
    Wat schrijf je toch boeiend zeg! Het leest heerlijk en leuk om het allemaal een beetje "mee te mogen beleven"
    Jou kerstgroet raakt me, zo waar! Voor jou: alle goeds, gezondheid en geluk. Voor nu, in 2015 en verder....
    Geniet!
  12. Clary:
    22 december 2014
    Dag lieve Iris. Vaak spreken mensen mij aan om te zeggen dat je zo leuk schrijft. Dus ga zo door. Ik geniet er ook van. Ik denk dat je ondanks soms een beetje blues toch erg gelukkig bent. Ik mis je iedere dag, dat dan weer wel, maar voor jou is dit de reis van je leven. Dus geniet nog even door en beleef van alles. Dank voor je mooie kerstgroet. Vanavond zagen we in het donkere Zwitserland de Melkweg en natuurlijk denken we dan ook aan jou. Liefs mam Clary.
  13. Clary:
  14. Clary:
  15. Clary:
  16. Theo en Ans:
    22 december 2014
    Hoi lieve Iris, dank je wel voor weer zo'n prachtig verhaal en inderdaad een heel ontroerende kerstwens. We wensen je een fijne tijd in Australië.
  17. Karin van Bentum:
    22 december 2014
    Hi Iris, het is weer een reisverhaal om in 1x uit te lezen. Leuk om door jouw verhalen een klein beetje met jou mee te reizen. Ik wens jou een hele mooie tijd in Australië. Blijf genieten. Fijne kerst en een spetterend 2015. Een hele mooie kerstwens van jou die mij ontroerd. Lieve groet, Karin
  18. Gijs:
    Lieve, lieve Iris,
    Da's wel even slikken bij zo'n mooi verhaal en zeker die kerstgroet. Ben blij dat je zo geniet ondanks de ongetwijfeld moeilijke momenten (die hebben wij natuurlijk ook). Geniet maar lekker verder. Vooral oud en nieuw in Sydney wordt een van de hoogtepunten van je reis. Komt vast goed.
    Dikke feestknuffel van pap.
  19. Martien:
    Hey Iris!
    Zo fijn om dit allemaal te lezen. Jouw reis, jouw belevenissen etc. Bijzonder en ook geweldig om 'erbij' te kunnen zijn. Lieve groeten van mij en Ir, Kerst vier je samen..ook met de mensen in je hart! X
  20. Ineke Sluijs:
    23 december 2014
    Wow Iris, wat een mooi verhaal weer van een prachtig avontuur! Voor jou ook heel mooie kerstdagen gewenst! X
  21. Ingeborg:
    24 december 2014
    Hey Iris, Alweer zo'n mooi verhaal! Ook voor jou fijne kerstdagen en een heel mooi 2015! Geniet van je reis! Xx
  22. Ans:
    27 december 2014
    Hoi Iris, wat een mooi verhaal weer. Waarschijnlijk ben je nu aan het vliegen naar Australië. De jaarwisseling in Sidney schijnt heel bijzonder te zijn, dus geniet ervan. Ik wens je daarom alvast een fijne, mooie en een spetterende jaarwisseling en een super 2015. Groetjes Ans
  23. Steven:
    29 december 2014
    Hey Sister,
    Prachtig verhaal weer. Je verhalen brengen mooie herinneringen naar boven. Ik heb ook nogal eens een handgemeen gehad met Nemo. Vooral als hij een paar kleine Nemo's heeft verdedigt hij zijn territorium met hand en tand. Je legt het altijd af. Ik meestal omdat mijn masker dan volliep omdat ik zo hard moest lachen.

Tuurlijk zijn er die dagen dat je denkt. "Waarom wilde ik nou perse die zonsopgang daar nou zien" en "waarom gunde ik mezelf niet even 1 dagje rustig?" Spullen in en uitpakken en nachten in bussen en treinen doorbrengen. Maar het is het iedere keer weer waard(ok, soms niet). Geen enkele dag is hetzelfde en ieder uur is weer een verrassing. Je vergeet wat voor dag het is, maar dat maakt ook niet uit, want je hoeft niet te wachten op het weekend om wat te gaan ondernemen. Vergeet niet van iedere dag te genieten, want als je terug bent is het voorbij. Dan heb je heel veel mooie foto's en herinneringen, maar het kan niet tippen aan de "real thing".

Ik merk trouwens dat je al een echt backpacker begint te worden. Het reizen de sfeer en de mensen zijn t belangrijkst en Angkor Wat pik je gewoon ff mee, omdat je toch in de buurt bent.

Miss you!